Merkhandleiding

Wat zit er in een merk-handleiding?

De inhoud van de merkhandleiding maakt van jouw organisatie een merkmachine. Het stelt iedereen in staat om op dezelfde manier te creëren en te communiceren waardoor je als merk een consistente indruk maakt.

Merkcontext

Laat de lezer kennis maken met de belangrijkste achtergrondinformatie van jouw merk. Denk hierbij aan de historie, de missie en de visie voor de toekomst.

Kernboodschap

Door de kernboodschap consistent te verpakken in alle merkuitingen beïnvloed je de perceptie van je klant op een positieve en gecontroleerde manier.

Visuele identiteit

Deze sectie beschrijft in regels en richtlijnen hoe iemand zo visueel herkenbaar mogelijk kan creëren in naam van jouw merk.

Verbale identiteit

Hoe je iets zegt bepaalt grotendeels of je boodschap wel gehoord wordt. Met een gedocumenteerde tone of voice laat je elke merkuiting met dezelfde stem spreken.

Het proces

1. Discovery sessie

Met behulp van oefeningen en een gestructureerde discussie brengen we samen alle belangrijkste inzichten over jouw merk naar het oppervlakte.

2. Merkstrategie

Met de inzichten stellen we een strategie op die beschrijft met wat voor verhaal jouw bedrijf zich gaat verbinden met de ideale klant.

3. identiteit Design

Op basis van de merkstrategie ontwerp, rebrand of optimaliseer ik de huisstijl van jouw merk.

4. Documentatie

Als de merkstrategie en huisstijl staan is het tijd om het correcte merkgebruik te documenteren zodat iedereen er zonder moeite mee aan de slag kan gaan.

Het proces

1. Discovery sessie

Met behulp van oefeningen en een gestructureerde discussie brengen we samen alle belangrijkste inzichten over jouw merk naar het oppervlakte.

2. Merkstrategie

Met de inzichten stellen we een strategie op die beschrijft met wat voor verhaal jouw bedrijf zich gaat verbinden met de ideale klant.

3. identiteit Design

Op basis van de merkstrategie ontwerp, rebrand of optimaliseer ik de huisstijl van jouw merk.

FAQ

Het opstellen van een merkhandleiding kan van 6 weken tot wel een half jaar duren. Hoelang het gaat duren is grotendeels afhankelijk van de staat van jouw merk:

  • Hoe compleet is de huidige merkidentiteit?
  • Moet er een rebrand plaatsvinden?
  • Of alleen een optimalisatie?

 
Ook de grootte van de organisatie heeft invloed op de duur van het project. Hoe groter de organisatie, hoe meer tijd het meestal kost om knopen door te hakken.

Met een korte analyse en een kennismakingsgesprek kan ik een inschatting hoeveel tijd er nodig is om voor jouw merk een handleiding op te stellen.

In de praktijk wordt je merkhandleiding door 4 verschillende soorten rollen gebruikt:

 

Interne medewerkers

De merkhandleiding is de ideale onboarding tool. Het laat medewerker kennis maken met de merkstrategie. De strategiscghe bewustwording die hier intern mee wordt gecreërd maakt dat iedereen op dezelfde gecoördineerde manier kan bijdragen aan merkgroei.

Daarnaast helpt de handleiding ze ook om de strategie op een visueel en verbaal herkenbare manier uit te dragen. Met regels, richtlijnen en voorbeelden is iedereen in staat om in de naam van het merk naar buiten te treden.

 

Externe medewerkers

In sommige gevallen heb je een expertise niet in huis en moet je je merk uit handen geven. Met een merkhandleiding bespaar je in zo’n geval een hoop tijd. In plaats van het persoonlijk onboarden (wat vaak veel tijd kost) kun je nu gewoon je merkhandleiding toesturen.

Een ander voordeel is dat je de verantwoordelijkheid voor het correct opmaken van een merkuiting verlegt naar de externe die je inhuurt. Dit voorkomt een hoop correcties en extra kosten.

 

Media en partners

Soms wordt je merk gebruikt in de media en/of door partners. Denk aan vakbladen, verkooppunten, organisatoren van conferenties enzovoort.

Met de merkhandleiding kunnen zij zonder al te veel moeite jouw merk op een verantwoorde manier representeren in hun eigen uitingen.

Brand manager

De brand manager gebruikt de merkhandleiding voornamelijk om de consistente toepassing van de identiteit en de boodschap te bewaken.

Net als een bedrijf is ontwikkelt een merkhandleiding zich ook. Het is een levend document. Vroeg of laat zal er daarom in elke merkhandleiding wel iets aangepast of toegevoegd moeten worden.

Met een web manual voorkom je dat er na aanpassingen oudere versies van je merkhandleiding in omloop zijn. 

jouw bedrijf ook
 een merk-handleiding?

In een meeting van 30 minuten maken we kennis en bespreken we vrijblijvend wat er nodig is.

Voltooide merk-handleidingen