KIVO logo
Discovery sessie
Merkstrategie
Merkidentiteit optimalisatie
Merkhandleiding

KIVO produceert natuurlijke voeding voor huisdieren. Dit doen ze al sinds sinds 1971. Het is hun missie om zoveel mogelijk viervoeters een gelukkiger en gezonder leven te geven door ze terug te brengen naar hun natuurlijke eetgedrag.

Deze missie maken ze waar met een compleet en smaakvol assortiment — van vers vlees tot houdbare worst en droogvoeding — waar iedere viervoeter van gaat watertanden. Daarnaast hebben ze
supplementen ontwikkeld om het dagelijkse voedingspatroon van een viervoeter nóg meer te verrijken.

KIVO merkhandleiding

Over het project

Als mede-eigenaar heeft Esmée altijd de creatie van vele merkuitingen op zich genomen. Dit heeft geresulteerd in een prachtige en herkenbare huisstijl. De groei die KIVO de afgelopen jaren heeft doorgemaakt heeft ervoor gezorgd dat Esmée nu drukker is dan ooit. Hoog tijd om creatieve taken uit handen te geven dus. Het probleem was dat Esmée de enige persoon was binnen KIVO die wist hoe het merk succesvol geuit moest worden. Daardoor zou ze dus alsnog veel tijd kwijt zou zijn aan het instrueren, controleren en corrigeren van andermans werk.

De uitdaging

Wat Esmée nodig had was een merkhandleiding waarmee interne-en externe medewerkers zelfstandig kunnen creëren en communiceren in de naam van KIVO. Het was daarom mijn taak om de merkstrategie en merkidentiteit uit het onderbewustzijn van de eigenaren te halen, te concretiseren en te documenteren.

Het proces

We zijn het project gestart met een discovery sessie: een 6 uur durende workshop waarin ik door middel van een gestructureerde discussie, oefeningen en brainstorms alle belangrijke inzichten over het merk KIVO naar het oppervlakte bracht. Met deze inzichten heb ik vervolgens een merkstrategie opgesteld die precies beschrijft met wat voor boodschap en op wat voor manier het bedrijf zich wil verbinden met de ideale klant. Dit is de kern van alle communicatie.
Na het opstellen van de merkstrategie heb ik alle merkuitingen geanalyseerd om vervolgens de huisstijl te kunnen documenteren. In een serie van korte meetings hebben we knopen doorgehakt waarmee inconsistenties werden gladgestreken. Ook hebben we de herkenbaarheid geoptimaliseerd door nieuwe regels en richtlijnen op te stellen voor onderdelen van de huisstijl die op dat moment nog onbenut waren.

Het resultaat

Het resultaat is een 64 pagina tellende merkhandleiding. De leiding van KIVO kan hun merk hierdoor nu zorgeloos uit handen kan geven. De nieuwe website is het eerste touchpoint dat met behulp van de merkhandleiding ontworpen is. Luciën Loswijk heeft het merk in een prachtige en zeer herkenbare website gegoten.
KIVO illustratie

De ervaring van Kivo

Een klant die trots is op de staat van zijn of haar merk is waar ik het voor doe

Esmée van Loon | KIVO

ESMÉE VAN LOON

Mede eigenaar KIVO

Verrassend, intiem, leuk

“Wij zijn super blij met onze merkhandleiding. De door Teun geleide discovery sessie liet mij en mijn team tot de kern van ons merk komen. Doordat alle neuzen dezelfde kant op stonden konden we als team gerichter brainstormen over hoe we KIVO zo authentiek mogelijk konden uitdragen naar de buitenwereld. Het was een verrassend leuke samenwerking!”
Lucien Loswijk | Visual Designer

Luciën Loswijk

Visual designer voor KIVO

Source of truth, merkbeleving, onboarding

“Door betrokken te zijn geweest bij de discovery sessie ben ik vele male meer bekend geraakt met het merk. Dit heeft me enorm geholpen bij mijn werk als visual designer voor KIVO. De handleiding was en is voor ons een ‘source of truth’ en wordt veel gebruikt om ontwerp keuzes te maken. Ik kijk er naar uit om dit proces in de toekomst weer bij te wonen”