studio Tribelines
Het verhaal
Creatief zijn was altijd
Mijn passie
Kastelen tekenen, schatkaarten maken en hutten bouwen. Voor zover ik (Teun van den Braber) me kan herinneren vind ik het al mijn hele leven heerlijk om dingen te creëren en mooi te maken. Deze passie is gebleven en ik ontwikkelde me tot corporate designer bij een grote onderneming.
Een groeiende
Frustratie
Waar ik binnenkwam als een 'jong broekie' vol passie en dromen, werd mijn enthousiasme gaandeweg minder en minder.
Creatieve processen bestonden steeds vaker uit overleg, discussie en politiek. Alle neuzen intern dezelfde kant op krijgen was lastiger dan een oplossing vinden voor het probleem van de gebruiker.
Door de stroefheid van deze processen werd het eindproduct maar een slap aftreksel van wat ik als designer in mijn hoofd had.
Een 'life-changing'
Inzicht
Dat moet anders en dat wilde ik anders! Ik ging mezelf nog meer verdiepen. In 2020 kwam ik in aanraking met het boek ‘The Brand Gap’ van Marty Neumeier. Ik leerde wat een merkstrategie was: hoe je het bedrijf op een waardevolle en betekenisvolle manier met je klant verbindt zodat die van je merk gaat houden en er meer van in zijn of haar leven wilt.
De belangrijkste les voor mij? Wanneer een bedrijf geen concrete merkstrategie heeft kan de creatieve strategie alleen op individuele invulling gebaseerd worden. Dat inzicht was voor mij de verklaring waarom er altijd zoveel frictie was binnen projecten.
Merkdocumentatie als
oplossing
Helderheid, eenheid en gedrevenheid binnen het bedrijf. Dat was de opbrengst van het opstellen en presenteren van de merkstrategie. Met iedereen aan boord kon ik als designer vervolgens efficienter aan de slag tijdens de creatieve processen die daarop volgden.
Om niet alleen op strategisch niveau, maar ook op creatief niveau eenheid te creëren ben ik naast de merkstrategie ook de identiteit van merken gaan documenteren. Beiden onderdelen kwamen samen in de eerste versie van mijn Tribelines merkhandleiding.
De handleidingen zorgden ervoor dat mijn creaties en het werk van de organisatie daardoor een positievere impact had op de merkreputatie van mijn klant. Dit gevoel werkte verslavend. Ik was als designer eindelijk weer trots op het eindresultaat. Dit werkt en wil ik voor meer ondernemingen doen.
Alleen nog manuals
Maken en gebruiken
Zo vaak de impact en het positieve effect ervaren van de merkhandleiding binnen een organisatie. Ik wil niet meer zonder. Daarom ontwerp ik alleen voor merken die al gedocumenteerd zijn of stel ik merkhandleidingen op voor bedrijven die deze nog niet hebben..