Ad Terram logo
Discovery sessie
Merkstrategie
Merkidentiteit
Rebrand
Packaging design
Web design
Print design
Merkhandleiding

Ad Terram is opgericht in 2014. Zij hanteren sindsdien één missie: het produceren van organische zaad, grond en plant behandelingen waarmee de agrarische industrie de transitie kan maken naar milieu vriendelijke landbouw.

Met 9 franchises is het merk gerepresenteerd in 27 verschillende landen. De producten van Ad Terram worden daardoor gebruikt op akkers over de hele wereld. Het resultaat is dat veel conventionele telers de hoeveelheid chemische resten in hun grond drastisch hebben verminderd.

Ad Terram merkhandleiding

Over het project

Toen dit project in 2020 begon had Ad Terram nog zijn originele huisstijl. Deze bestond uit een logo met een blaadje, een technologisch lettertype en de kleuren groen en grijs. De touchpoints die met deze huisstijl gebrand waren straalde niet de professionaliteit uit zoals ze dat eigenlijk zouden willen en waren niet onderscheidend ten opzichte van hun concurrentie. Volgens Carla Meijles, de marketing manager, was het daarom tijd om aan het merk Ad Terram te gaan werken zodat ze een indruk maken die representatief is aan de ambities van het bedrijf. Tijd voor een rebrand dus!

De uitdaging

In vergelijking met de concurrentie is Ad Terram een jong bedrijf. Om in dit marktlandschap te kunnen goeien als merk was het daarom extra belangrijk om zich maximaal te onderscheiden van de rest. Een andere keuze maken dan wat de standaard is in de markt kan heel oncomfortabel aanvoelen. Het was daarom aan mij om deze keuzes zo goed mogelijk te onderbouwen.

Het proces

We zijn het project gestart met een discovery sessie: een 6 uur durende workshop waarin ik door middel van een gestructureerde discussie, oefeningen en brainstorms alle belangrijke inzichten over het merk Ad Terram naar het oppervlakte bracht. Met deze inzichten heb ik vervolgens een merkstrategie opgesteld die precies beschrijft met wat voor boodschap en op wat voor manier het bedrijf zich wil verbinden met de ideale klant. Dit is de kern van alle communicatie.

Daarnaast heb ik een uitgebreide positionering analyse gemaakt van de concurrentie. Met al deze informatie konden wij witruimtes in de markt ontdekken op het gebied van communicatie en huisstijl. Met deze inzichten kon ik Ad Terram op een unieke manier positioneren waardoor het als merk de aandacht naar zich toe kon trekken.

Één van die positioneringen was de unieke keuze voor de nog onbenutte kleur oranje in een markt waar groen de standaard was.

Het resultaat

Het resultaat is een professionele en onderscheidende huisstijl die gedocumenteerd is in een 64 pagina tellende merkhandleiding. Aan de hand van deze documentatie hebben wij alle touchpoints herontworpen. Van de website en de verpakkingen tot het transport en visitekaartje.

brand hub

Aanpassingen, toevoegingen en optimalisaties. Een merkhandleiding is een levend document en zal continu evolueren. Het nadeel van een merkhandleiding als PDF is dat er daaardoor meerdere versies zullen ontstaan. Als brand manager wil je dat iedereen de laatste versie gebruikt. Maar als je merk wordt geuit door 9 verschillende franchises in 27 verschillende landen, is dat bijna een onmogelijke opgave. Daarom heb ik de merkhanleiding voor Ad Terram omgezet in een merkhub: een digitale omgeving met alle regels, richtlijnen en voorbeelden die altijd up to date is.

Om medewerkers, partners of media bedrijven optimaal te onboarden als het gaat om het gebruik van het Ad Terram merk, heb ik samen met de leiding van Ad Terram een onboarding flow ontworpen. In deze onboarding flow kan de gebruiker business cards aanvragen, zijn e-mail ondertekening kopiëren, het lettertype downloaden en meer.

Ad Terram Brand Hub

Brand identity

De huisstijl van Ad Terram bestaat uit een vast kleurenpalet, een flexiebel logo met meerdere samenstellingen, één lettertype voor alle tekst, een eigen iconen en illustratiestijl, patronen, unieke vormen lijnen. Door al deze onderdelen samen te laten komen in de touchpoints is Ad Terram herkenbaar aan meer dan alleen hun logo.

Ad Terram merkidentiteit

jerrycan verpakkingen

Elke vloeistof behandeling van Ad Terram heeft met het label ontwerp een eigen identiteit gekregen, allemaal binnen de regels van de huisstijl natuurlijk. De behandelingen komen bij de klanten van Ad Terram vaak in de opslag te staan. Door de onderscheidende labels is de behandeling makkelijk te vinden en niet te verwarren met andere jerrycans. Er zijn in totaal 36 labels opgeleverd. 12 producten in elk 3 verschillende maten.
jerrycan-verpakkingen-ad-terram

Poeder product verpakkingen

Elke vloeistof behandeling van Ad Terram heeft met het label ontwerp een eigen identiteit gekregen, allemaal binnen de regels van de huisstijl natuurlijk. De behandelingen komen bij de klanten van Ad Terram vaak in de opslag te staan. Door de onderscheidende labels is de behandeling makkelijk te vinden en niet te verwarren met andere jerrycans. Er zijn in totaal 36 labels opgeleverd. 12 producten in elk 3 verschillende maten.
Ad Terrem Circumeo Binder
Gestapelde Ad Terram zakken
Ad Terram zakken voor poederbehandeling
Optimum AMF - Optimum Rhizo

Website

Op de website van Ad Terram is alles te vinden over het merk, de producten, certificeringen, veldresultaten, de wetenschap achter organische producten en de contact gegevens van alle franchises per land.
Ad Terram website

Iconen

Om textuele informatie visueel te ondersteunen heb ik een uitgebreide Ad Terram iconenset ontworpen die zowel in meerdere als in een kleur weergeven kan worden.
Ad Terram icons 1
Ad Terram icons 1

Transport

Met de transport bedrukking van Ad Terram is het meteen duidelijk waar ze als merk naar op weg zijn: een microplastic vrije agro industrie! Met een krachtige zin is het in combinatie met het logo meteen duidelijk in welke context Ad Terram zich begeeft.

Op de deuren van de vrachtwagen wordt met een zin bewustwording gecreëerd rondom het microplastic probleem in de agrarische industrie. Dit feitje is niet gericht aan hun klanten, maar aan iedereen die de truck tegenkomt. Sociale bewustwording over dit soort problematiek draagt namelijk ook bij aan duurzamere veranderingen binnen de agrarische industrie.

Ad Terram transportation

Relatie merchandise

Met de relatie merchandise kan Ad Terram op een laagdrempelige manier de merkboodschap over te brengen en positieve merkervaringen creëren bij haar klanten, medewerkers en andere leden van de tribe.

De ervaring van Ad Terram

Een klant die trots is op de staat van zijn of haar merk is waar ik het voor doe

Jan Tamboer

Jan Tamboer

Oprichter en directeur

Fris, confronterend, makkelijk

De rebranding van Tribelines gaf ons helder inzicht in onze huidige positie in de markt en in de plannen met ons bedrijf voor de toekomst. Teun heeft een hele prettige manier van communiceren. Daardoor verliep het proces vlot. De snelheid waarmee al onze touchpoints werd ontworpen was prettig, aangezien onze rebrand urgenter werd gedurende het traject.
Carla Meijles

Carla Meijles

Marketing manager

Overzichtelijk, Gebruiksvriendelijk, Toekomstgericht

We zijn heel tevreden met onze brand hub. Het laat niet alleen ons op het hoofdkantoor, maar ook al onze franchise bedrijven volgens vaste richtlijnen werken. Alle marketing en sales uitingen worden daardoor over de hele wereld op dezelfde manier naar buiten gebracht. Ad Terram is hierdoor in de markt echt een volwassen merk is geworden.

Andere projecten